tisdag 25 september 2012

Bearn - södra Frankrike




Jag har bott i Bearn - såsens hemland, Sauce de Bearn! Kan inte minnas att jag åt bea en enda gång under det året. Har heller aldrig gett mig på försök att göra bea ... tills nu. Min dotter Frida och jag såg Leif Mannerström bli utklassad av sin kollega i Kockarnas kamp -
"Mamma vi ska göra hans bearnässås! "
 

Sagt och gjort, hon gick in på recept.nu hittade receptet och vi gav oss av till affären och köpte schallottenlök, dragon, ett halvt kilo smör. Vinäger och persilja hade vi hemma. Frida vispade som en galning- " mamma jag tänker på något kul så går det bra". Resultatet ser ni här och av lillebror Anton fick Fridas Bea 5 av 5 slevar! The best bearnaise!

Eftersom vi försöker tänka ekologiskt, och jag är smålänning, så gjorde vi så klart maränger av äggvitorna, men då fick jag vispa själv. Och jag klarade skålprovet!

Imorgon kommer nummer 5 på vår restaurangtopp, nedräkning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar